Fēniksa iela 4, Liepāja, LV-3401, Latvija +371 63427605
Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30
Beļģijas kompānija “Jan De Nul N.V.” turpina Liepājas ostas padziļināšanas darbus
22. marts, 2019


Līdz marta vidum Beļģijas kompānija "Jan De Nul N.V." Liepājas ostas akvatorijā izrakusi ~1,5 milj. m3 grunts jeb 55% no plānotā apjoma. Darbu veic viens no aptuveni pieciem lielākajiem un jaudīgākajiem padziļināšanas kuģiem pasaulē “FERNÃO DE MAGALHÃES”, kura kopējā jauda ir 23,52 MW, bet frēzes jauda 7 MW. Darbi tiek veikti ES Kohēzijas projekta "Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana" ietvaros. Līguma summa ir 24,5 milj, eiro bez PVN.
Liepājas ostas padziļināšanas darbus Beļģijas kompānija "Jan De Nul N.V." uzsāka 2019.gada 16.janvārī. Kā uzsvēra “Jan De Nul N.V.” Eiropas reģiona vadītājs Kobe Peirss, Liepājas ostas padziļināšanas darbi norit veiksmīgi, atbilstoši laika grafikam pat nedaudz to apsteidzot. Plānots, ka darbi veiksmīgi tiks pabeigti līdz jūlija beigām.
Tāpat Kobe Peirss norādīja, ka Liepājas ostas padziļināšana ir liels izaicinājums, jo darbus uzsāka ziemas apstākļos, ir sarežģīta grunts, turklāt liela daļa darbu jāveic atklātā jūrā. Tieši tāpēc "Jan De Nul N.V." darbu veikšanai izvēlējies jaudīgāko tehniku – tas ir frēzes tipa zemessūcējs “FERNÃO DE MAGALHÃES”. Vispirms ar frēzi tiek sasmalcināta grunts un tad zemessūcējs to iepilda liellaivās, kas nogādā to speciāli tam paredzētā vietā jūrā. Uz “FERNÃO DE MAGALHÃES” kopumā ir 7 frēzes (viena strādā, sešas remontē), kuru svars ir ~30 tonnas un diametrs 3 m, bet griešanās ātrums ir 40 apgr./ min. Jau marta pēdējā nedēļā plānots, ka Liepājas ostas padziļināšanas darbos iesaistīsies jūras zemessūcējs “Al Idrisi”, kas ir ļoti manevrētspējīgs, kura uzdevums būs irdenās grunts nogulšņu rakšana, kā arī apgrieztā kausa zemes racējs “Vitruvius”. Tā jauda ir 3,8 MW un tas ir jaudīgākais bagars savā klasē. Kausa tilpums vien ir 40m3.
ES Kohēzijas projekta “Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana” mērķis ir navigācijas drošības līmeņa paaugstināšana, nodrošinot lieltonnāžas kuģu piekraušanu ostas iekšējā reidā. Projekts paredz kuģošanas kanāla pagarināšanu līdz ~8 km un padziļināšanu līdz 14,5 metriem, ostas vidus vārtu padziļināšanu un to galvu zemūdens daļas pārbūvi un stiprināšanu. Tāpat plānoti darbi, lai padziļinātu kuģu ceļus priekšostas akvatorijā līdz 14,0 metriem, Brīvostas viļņlauža un Sadalošā mola pārbūvi, Brīvostas mola atjaunošanu un kuģu enkurošanas/tauvošanas vietas izbūve pie Brīvostas Sadalošā mola. Projekta ietvaros paralēli "Jan De Nul N.V.", kas veic ostas padziļināšanas darbus, strādā arī Pilnsabiedrība “LNK Industries Group”, kas veic – Liepājas ostas hidrotehnisko būvju atjaunošanu un pārbūvi. Līguma summa EUR 9 milj. eiro bez PVN.
Atgādināsim, ka Liepājas ostā norit trešais kuģu ceļu un akvatorijas padziļināšanas projekts pēdējo 20 gadu laikā. Pirmo Liepājas ostas padziļināšanu īstenoja 1999. gadā, kad kuģu ceļu izraka līdz 10,5 m. Tas deva iespēju Liepājas ostai pilnvērtīgi veikt saimniecisko darbību. Otrā Liepājas ostas padziļināšana noslēdzās 2015. gadā, sasniedzot dziļuma atzīmi 12,5 m kuģu ceļos, bet 12 m Brīvostas akvatorijā, lai varētu uzņemt un apkalpot panamax klases kuģus.
Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30