Fēniksa iela 4, Liepāja, LV-3401, Latvija +371 63427605
Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30
Vienotā sinerģija starp industriālajām teritorijām un ostu ļauj nodrošināt stabilu kravu plūsmu Liepājas ostā
15. marts, 2021

2021. gada pirmajos divos mēnešos Liepājas ostā pārkrauts aptuveni 1 miljons tonnu dažādu kravu, kas ir līdzvērtīgs pagājušā gadā pārkrautajam kravu apjomam. Tradicionāli lielākā kravu grupa, 68% no visām kravām, ir beramkravas – lauksaimniecības kravas, celtniecības materiāli un atjaunojamais energoresurss – kokskaidu granulas un koksnes šķelda. Otra lielākā kravu grupa ir ģenerālkravas – 23%, kam seko lejamkravas – 9 %. Janvārī un februārī apkalpoti 244 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 4465 pasažieri. Palielinājies kravu apjoms, kas tiek pārvadāts prāmja līnijā Liepāja – Traveminde, kā arī kravu pārvadājumi ar konteineriem. RO-RO vienību skaits divos mēnešos bija 7 379, bet konteineru (TEU) skaits – 1 267.

 

Kā skaidro Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš, nenoliedzama ir Covid–19 vīrusa pandēmijas ietekme uz kopējo Eiropas transporta sistēmu, kas ir saskārusies ar iepriekš nepieredzētiem izaicinājumiem, kuru rezultātā notiek kravu piegāžu ķēžu un globālās transporta sistēmas vispārēja transformācija, kas ietekmē noteiktu kravu un preču tirgu pasaulē. “Liepājas SEZ un ostas darbība ir tiešā veidā ar to saistīta, un šī ietekme izdara korekcijas iepriekš apstiprinātajos darbības un attīstības plānos. Tāpat kravu plūsmu ietekmē ģeopolitiskā situācija.”

 

Jānis Lapiņš arī uzsver, ka gadiem veidotā ciešā sadarbība starp uzņēmējiem, Liepājas SEZ pārvaldi, pašvaldību un valsti, ļauj iespējami ātri pielāgoties jaunajiem nosacījumiem un tirgus apstākļiem. Nenoliedzami, tas ir pateicoties izveidotajai vienotai sinerģijai starp ostu un industriālajām teritorijām, ko savieno pārdomāts pievadceļu tīkls un atbilstoša infrastruktūra. Ne mazāk svarīgs nosacījums ir ostā strādājošo uzņēmēju pieredze un spēja atrast un piesaistīt jaunas kravas. “Piemēram, pēc “Liepājas Metalurga” darbības pārtraukšanas Liepājas ostā pazuda metāla kravas, kas bija pietiekoši liels un nozīmīgs segments. Tā vietā 2016. gada nogalē Liepājas ostā parādījās līdz tam neraksturīgs kravu veids – antracīta ogles. Jau tobrīd bija skaidrs, ka tas ir īslaicīgs risinājums. Antracīta vietā tagad uzņēmēji krauj atjaunojamo energoresursu kravas – kokskaidu granulas un koksnes šķeldu, veidojot kravu uzglabāšanas laukumus un noliktavas bijušajā “Liepājas Metalurga” teritorijā. Tas nebūtu iespējams, ja Liepājas SEZ pārvalde nebūtu iegādājusies šo teritoriju”.

 

Apritējis gads no brīža, kad  bijušajā “Liepājas Metalurga” teritorijā atsākās saimnieciskā darbība, atsevišķas noliktavas un kravu laukumus iznomājot ostas uzņēmējiem. Tas tika darīts ar mērķi, lai pēc iespējas ātrāk šo teritoriju atgrieztu ekonomiskajā apritē, apmierinot pieprasījumu pēc kravu glabāšanas laukumiem, kas ļauj palielināt Liepājas ostas konkurētspēju un piesaistīt jaunas kravas. Viens no uzņēmējiem, kas izmantoja šo iespēju – Liepājas ostas stividorkompānija “Mols L”. Šobrīd aptuveni 6 ha platībā tiek uzglabāti aptuveni pusmiljons kubikmetru apaļkoku, ko šķeldo un ved uz ostu, lai krautu kuģos. Atjaunojamais energoresurss ir pieprasīts Skandināvijas tirgū un palielina pārkrauto kravu apjomu.

 

LSEZ SIA “Mols L” valdes priekšsēdētājs Jānis Zvirbulis uzsver, ka iespēja uzglabāt un šķeldot kokus bijušajā “Liepājas Metalurga” teritorijā ir neaizvietojama. “Ja mums šodien nebūtu tāda iespēja strādāt bijušajā Ļiepājas Metalurga” teritorijā, es ļoti apšaubu to, vai šie kokmateriāli vispār atnāktu uz Liepāju un tiktu eksportēti caur Liepājas ostu. Tas ir ļoti labs priekšnoteikums – sadarbība starp Liepājas SEZ un uzņēmumu, kas palīdz nodrošināt kravu apjomu pieaugumu. Tas ir ļoti smags ikdienas darbs. Katru dienu jācīnās, jāstrādā, jāskatās uz rītdienu. Bet pesimisms šajā piestātnē nevalda, optimisms ir pietiekoši daudz.”

 

Energoresursu sezona ilgst no septembra līdz aprīlim. LSEZ SIA “Mols L” šosezon uzkrāvis 19 kuģus, kas uz Skandināviju aizveduši vairāk nekā 200 m3 koksnes šķeldas, un sezona turpinās.

 

Šā gada februārī Liepājas ostā pārkrautas 512 038.50 tonnas dažādu kravu, kas ir līdzīgi kā vidēji mēnesī 2020. gadā. Liepājas SEZ pārvaldnieks Jānis Lapiņš, norāda, ka ostā nav divu vienādu, pat līdzīgu mēnešu vai gadu. Ir ļoti daudzi faktori, kas ietekmē ostas ikdienas darbu. Ir procesi un notikumi, ko var prognozēt, bet ne visus. Liepājas uzņēmēji vienmēr ir spējuši rast radošus un ātrus risinājumus ikvienai situācijai.

 

2021. gada februārī lielākais kravu apgrozījums bija LSEZ SIA “Ekers Stividors LP” – 152 835.36 tonnas, LSEZ SIA “Liepaja Bulk Terminal Ltd” – 134 025.58 tonnas un LSEZ SIA “Terrabalt” – 108624.28 tonnas. Februārī apkalpoti 124 kuģi, bet iebraukuši un izbraukuši 1170 pasažieri.

Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30