Liepājas osta ir būvēta neizmantojot dabiskus veidojumus - upes delta, līcis, lagūna, kas aizsargātu ostu no vēja un viļņu iedarbības, tādēļ no ārējo spēku iedarbības to aizsargā sarežģīta hidrotehnisko aizsarg būvju sistēma, kurā atrodas trīs vārti, kas savieno ostas akvatoriju ar atklāto jūru. Kalpojot militāriem mērķiem, kad Liepāja bija slēgta PSRS bruņoto spēku karabāze, ostas infrastruktūra tika uzturēta nepietiekošā līmenī un apjomā, tādējādi pašlaik daļa no ostas hidrotehniskajām būvēm ir neapmierinošā vai pat avārijas stāvoklī, kā arī no trīs ostas vārtiem regulārai kuģu kustībai tiek izmantoti tikai divi, tādējādi samazinot kuģošanas drošības līmeni, kuģiem ienākot vai izejot no ostas, kā arī pārvietojoties ostas akvatorijā. Tā rezultātā Liepājas ostas hidrotehniskās būves un to stāvoklis ir kļuvuši par problemātiskajiem punktiem, kas ierobežo Eiropas transporta tīkla infrastruktūras efektīvu darbību.