Fēniksa iela 4, Liepāja, LV-3401, Latvija +371 63427605
Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30
Liepājas ostas uzņēmēji 2022. gada pirmajā pusgadā strādāja ar stabilu un pieaugošu kravu apgrozījumu
12. jūlijs, 2022

2022. gada pirmajā pusgadā Liepājas ostā pārkrautas  3 880 090,05  tonnas dažādu kravu, kas ir līdz šim lielākais kravu apgrozījums pusgadā Liepājas ostas vēsturē( līdzīgs kravu apgrozījums - 3 868 648,38 tonnas bija 2018. gadā). Galvenās kravu grupas ir  labības produkti,  RO-RO kravas, celtniecības materiāli, koksnes šķelda, koksnes granulas, kokmateriāli u.c. Tas ir par 15,2% vairāk nekā gadu iepriekš. Pārskata periodā apkalpoti 847, kuģi, pārkrautas 43 235 ro-ro vienības un 9 572 konteineri, savukārt iebraukuši un izbraukuši 36 429 pasažieri.

 

2022. gada pirmajā pusgadā Liepājas ostas stividorkompānijas strādājušas stabili, palielinot kravu apgrozījumu un veiksmīgi izmantojas lielo pieredzi un spēju pielāgoties ģeopolitiskajai situācijai, tirgus situācijai un aktīvi kopā ar Liepājas SEZ pārvaldi strādā, lai piesaistītu jaunas kravas. Liela nozīme ir arī pēdējos gados veiktajiem nozīmīgajiem finanšu ieguldījumiem Liepājas ostas infrastruktūras attīstībā, atbilstoši uzņēmēju vajadzībām, kas arī ir viens no būtiskākajiem nosacījumiem kravu apgrozījuma stabilai plūsmai. 

 

Liepājas ostā lielākā kravu grupa ir beramkravas, joprojām dominē lauksaimniecības kravas t.sk. graudi,  kam seko celtniecības materiāli, koksnes šķelda un koksnes granulas. Jau otro gadu turpinās kravu apgrozījuma pieaugums ģenerālkravu segmentā, kas saistīts ar prāmja līnijas Liepājas -Travemunde darbību un prāmja līnijas operatora Stena Line veiktajiem uzlabojumiem, palielinot pārvadājumu kapacitāti, nodrošinot lielākus kuģus un biežāku prāmju kustību.

 

No ostas stividorkompānijām ar lielāko kravu apgrozījumu pirmajā pusgadā strādāja SIA LSEZ “Liepaja Bulk terminal” – 1 232 263,38 t, kas ir par 34,5 % vairāk nekā gadu iepriekš sešos mēnešos. Kā atzina LSEZ SIA “Liepaja Bulk Terminal Ltd” valdes loceklis Juris Matvejevs, pieprasījums pēc stividoru pakalpojumiem ir, kravas ir, tikai zināmu spriedzi rada neskaidrie ģeopolitiekie aspekti un atzina, ja nebūs kādi būtiski politiski lēmumi, tad arī gada otrajā pusgadā būs stabila kravu plūsmu līdz ar jauno graudaugu sezonu.

 

Otrs lielākais kravu apgrozījums 2022. gada 1. pusgadā bija SIA LSEZ “Terrabalt” -  909 841,92 tonnas, kas ir par 26% vairāk nekā gadu iepriekš, kam seko SIA LSEZ “Ekers Stividors LP” – 899 347,84 t , kas ir par 5,2% vairāk nekā 2021. gada 1. pusgadā.   SIA LSEZ “Ekers Stividors LP” valdes loceklis Olafs Vītols uzsver, ka šobrīd kravu apgrozījums ir atbilstošs plānotajam, ģeopolitiskās situācijas ietekme ir salīdzinoši neliela. “Ir kravas no Baltkrievijas, kas sankciju rezultātā vairs nav, bet tā vietā ir kravas, piemēram, no Kazahstānas – ferokausējumi, alumīnijs. Vietējo kravu eksportā nav izmaiņu.” Tomēr uzņēmējs nākotnē raugās piesardzīgi, jo ir vairāki riski t.sk., ka Krievija varētu ierobežot tranzītkravu plūsmu pa dzelzceļu.

 

Šā gada jūnijā Liepājas ostā pārkrautas 620 157,59 tonnas, kas ir līdzvērtīgi iepriekšējos mēnešos pārkrautam kravu apjomam ( maijā – 608 130,80 t; aprīlī – 606 994,64 t), no kurām beramkravas ir 64,4%, ģenerālkravas 32,5%, bet lejamkravas 3,1 %.  Salīdzinot ar 2021. gada jūniju  pieaugums ir + 10,5 %, bet salīdzinot ar vidējo mēneša kravu apgrozījumu 2021. gadā tas ir 5,5%. (2021. gadā vidējais mēneša kravu apgrozījums Liepājas ostā 588 059,17 tonnas).

 

Informācijai:

Liepājas osta ir daļa no Liepājas speciālās ekonomiskās zonas, kas ir vienota pilsētas ekonomiskā ekosistēma ar vienotu pārvaldību, infrastruktūru un darbības nosacījumiem. Liepājas ostā  darbojas 13 termināli, kas apkalpo gan tranzīta kravas, gan vietējās kravas t.sk. izejmateriālus apstrādes rūpniecības uzņēmumiem un vienlaikus nodrošina saražotās produkcijas eksportu.

Jau vairāk nekā 20 gadus Liepājas SEZ pārvalde kopā ar uzņēmējiem ir īstenojusi pārdomātu, nepārtrauktu un mērķtiecīgu infrastruktūras attīstību, būvējot sauszemes autoceļus, dzelzceļus un padziļinot kuģu ceļus no 8 m līdz 14,5 m, vienlaikus nodrošinot kuģošanas un navigācijas drošību. 

2020. gadā  Liepājas SEZ pārvalde noslēdza trīs nozīmīgus infrastruktūras projektus, kuri piedāvāja iespēju strādāt jaunā kvalitātē ar lielāku kapacitāti. Projekta ietvaros izbūvēja dziļūdens piestātni un padziļināja kuģu ceļus, lai varētu pilnvērtīgi apkalpot panamax klases kuģus un vienlaicīgi uzkraut kravu līdz 60 tūkst. tonnām, tika sakārtota un pilnveidota kuģošanas drošības, sakārtojot hidrobūves un navigācijas zīmes, tāpat atbilstoši uzņēmēju attīstības plāniem un vajadzībām tika pilnveidota dzelzceļa un autoceļu infrastruktūra. Projektu kopējās izmaksas 44,6 milj. EUR.

Pr. – Pk.: 08:00 – 16:30