Izstrādāts Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības tehniski - ekonomiskais novērtējums
Laika posmā no 2024. gada 1. augusta līdz 31. oktobrim Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde īstenoja Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu “Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības tehniski - ekonomiskā novērtējuma izstrāde”, kas bija loģisks turpinājums līdz šim īstenotajiem sanācijas darbiem.
Neskatoties uz daudziem Karostas kanāla vides situācijai un sanācijas darbiem veltītajiem pētījumiem un īstenotajiem Karostas kanāla sanācijas darbiem, līdz šim nebija veiktas izpētes par piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas tālāku attīstību, t.sk. tajā noguldīto piesārņojošo vielu tālākas izplatības ierobežošanu un deponēšanas vietas attīstības alternatīvu izstrādi un apsaimniekošanas scenāriju izvērtēšanu.
Iniciatīvas ietvaros izstrādāja Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības alternatīvas un noteica perspektīvākos apsaimniekošanas scenārijus. Kuru izstrādē Liepājas SEZ pārvalde sadarbojās ar Norvēģijas partneriem - Norvēģijas Ūdens izpētes institūtu (NIVA) un Norvēģijas Ģeotehnikas institūtu (NGI). Abiem sadarbības partneriem ir ievērojama pieredze ne tikai jūras vides vēsturiskā piesārņojuma sanācijā, bet arī piesārņoto nogulumu noglabāšanas vietu izveidē un to secīgā apsaimniekošanā.
Pamatojoties uz situācijas sākotnējo izpēti, Norvēģijas partneri NGI un NIVA norāda uz nepieciešamību veikt atlikušo Karostas kanāla gultnes piesārņoto areālu, kurus raksturo augstākā piesārņoto vielu koncentrācija, likvidēšanu. Tā rezultātā sanācijas darbu noslēdzošās fāzes ietvaros, izņemot no Karostas kanāla gultnes papildus 100 000 m3 vēsturiski piesārņoto nogulumu, no Karostas kanāla vides tiktu izņemtas līdz 196 tonnām bīstamo ķīmisko vielu.
Izvērtējot potenciālās attīstības alternatīvas, kuru īstenošana nodrošina deponēšanas vietā noguldīto piesārņoto nogulumu siltumnīcefekta gāzu un bīstamo vielu emisiju samazinājumu, vislabāko atdevi uzrāda alternatīvas, kura paredz papildus 60 cm bieza piesārņojošos nogulumus izolējoša slāņa izveidi, īstenošana.
Liepājas ostas Karostas kanāls un tā gultnē atrodošais vēsturiskais piesārņojums ir unikāla Baltijas jūras vidi degradējoša piesārņota vieta ne tikai Latvijas, bet arī visa Baltijas jūras reģiona mērogā. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde jau kopš 1994. gada īsteno mērķtiecīgas, uz Karostas kanāla vides atveseļošanu vērstas darbības, kuru rezultātā 2015. un 2023. gadā īstenoja vērienīgus Karostas kanāla piesārņojuma sanācijas projektus, izņemot no kanāla vides vairāk nekā 200 tūkstošus m3 piesārņoto nogulumu un noguldot tos Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietā. Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vieta ir speciāli norobežota Karostas kanāla akvatorijas daļa, kurā tiek nodrošināta droša noguldīto piesārņoto nogulumu uzglabāšana.