Kontaktpersona

Līga Ratniece-Kadeģe

Līga Ratniece-Kadeģe

Komunikācijas un korporatīvās pārvaldības speciāliste


Tālr: (+371) 29233446 E-pasts: liga.ratniece-kadege@lsez.lv
05. marts, 2025

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis apmeklē Stokholmas Karalisko Tehnoloģiju institūtu

Tehnoloģiju, kādu plānots izmantot Liepājas ostas teritorijā paredzētajā SAF degvielas ražotnes projektā, izstrādājis Zviedrijas uzņēmums “Swedish Biofuels AB”, piesaistot Karaliskā Tehnoloģiju institūta zinātniekus un ASV militārā sektora grantu finansējumu. Prototipēšanas ražotne, kurā, kombinējot oglekļa un ūdeņraža molekulas, tiek iegūta degviela, gadā saražo aptuveni 3 tūkst.tonnas ilgtspējīgās degvielas. Tā atrodas Stokholmā, Tehnoloģiju institūta teritorijā, līdzās auditorijām un laboratorijām. Kā norādīts uzņēmuma mājaslapā “Swedish Biofuels AB”, izstrādātās tehnoloģijas piedāvā dzīvotspējīgu alternatīvu fosilajam kurināmajam, paceļot uzņēmējdarbību, aviācijas, transporta un rūpniecībai nozarēs, jaunā, atbildīgākā un drošākā līmenī.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis uzsver, ka svarīgi ir iedziļināties katrā projektā, kura attīstība tiek plānota Liepājā. “Šāda padziļināta saruna ar tehnoloģiju piegādātājiem un investoriem ļauj daudzpusīgi izvērtēt projekta būtību, ekonomiskos ieguvums, drošības, ietekmes uz vidi, un citus aspektus. Šis man pašam personīgi ir tāds izpētes standarts, ko kopā ar pašvaldības un LSEZ speciālistiem darām praktiski katrā lielākā projektā, lai būtu droši, ka jaunuzbūvētā rūpnīca iederēsies pilsētā, un neradīs kādas neērtības un riskus. Tāpēc, viena no sarunas sadaļām tieši bija - vides un drošības jautājumi. Arī pats produkts – zaļā degviela – ir bezkrāsains, un pirms smaržvielu pievienošanas, praktiski bez smakas, jo ražošanas procesā produktā nenonāk piemaisījumi.”

“Redzot gan pašu degvielas ražotni, gan skrupulozo un pedantisko pieeju, ar kādu izstrādāta tehnoloģija un citu ražotņu projektu dokumentācija - visam tiek pieiets atbildīgi. Degvielas ražošana notiek burtiski blakus telpā auditorijām un kafijas dzeršanas telpai, nav troksnis, smakas, dūmi - daudzi jautājumi noņemas jau saknē. Kāpēc šāda degviela nepieciešama? Aviācija ir viens no lielākajiem CO2 emitētājiem pasaulē, un Eiropa uzlikusi mērķi līdz 2050. gadam, 65% lidojumu izmantot zaļo SAF degvielu. Savukārt Liepājai šī ir iespēja kļūt par nākotnes industriju centru, radīt jaunas darba vietas, pētījumu lauku zinātniekiem RTU Liepājas akadēmijā un iespēju citiem uzņēmumiem attīstīt jau nākamās tehnoloģijas”, atzīst Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis.

SAF ražotni Liepājas ostā plāno būvēt uzņēmums LSEZ SIA “NorSAF”. Izstrādātās tehnoloģijas, iekārtu ražošanai un uzstādīšanai visā pasaulē piesaistīts viens no lielākajiem ASV enerģētikas tehnoloģiju uzņēmumiem “KBR” ar vairāk nekā 6 miljardu dolāru apgrozījumu un pieredzi kosmosa, enerģētikas un militārajā industrijā.

Vai informācija bija noderīga?
Background image