Noslēgusies Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības tehniski - ekonomiskā novērtējuma izstrāde
Laika posmā no 2024. gada 1.augusta līdz 31.oktobrim Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde īstenoja Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” Divpusējās sadarbības fonda iniciatīvu “Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības tehniski - ekonomiskā novērtējuma izstrāde” (turpmāk – Iniciatīva).
Liepājas ostas Karostas kanāls un tā gultnē atrodošais vēsturiskais piesārņojums ir unikāla Baltijas jūras vidi degradējoša piesārņota vieta ne tikai Latvijas, bet arī visa Baltijas jūras reģiona mērogā. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde jau kopš 1994. gada īsteno mērķtiecīgas, uz Karostas kanāla vides atveseļošanu vērstas darbības, kuru rezultātā 2015. un 2023. gadā ir īstenotas vērienīgas Karostas kanāla piesārņojuma sanācijas kampaņas, izņemot no kanāla vides vairāk nekā 200 tūkstošus m3 piesārņoto nogulumu un noguldot tos Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietā. Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vieta ir speciāli norobežota Karostas kanāla akvatorijas daļa, kurā tiek nodrošināta droša noguldīto piesārņoto nogulumu uzglabāšana.
Neskatoties uz daudziem Karostas kanāla vides situācijai un sanācijas darbiem veltītajiem pētījumiem un īstenotajiem Karostas kanāla sanācijas darbiem, līdz šim nebija veiktas izpētes par piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas tālāku attīstību, t.sk. tajā noguldīto piesārņojošo vielu tālākas izplatības ierobežošanu un deponēšanas vietas attīstības alternatīvu izstrādi un apsaimniekošanas scenāriju izvērtēšanu. Tādēļ Iniciatīvas ietvaros, sadarbojoties ar Norvēģijas partneriem - Norvēģijas Ūdens izpētes institūtu (NIVA) un Norvēģijas Ģeotehnikas institūtu (NGI), kuriem ir ievērojama pieredze ne tikai jūras vides vēsturiskā piesārņojuma sanācijā, bet arī piesārņoto nogulumu noglabāšanas vietu izveidē un to secīgā apsaimniekošanā, tika izstrādātas Liepājas ostas Karostas kanāla vēsturiski piesārņoto nogulumu deponēšanas vietas attīstības alternatīvas un noteikti perspektīvākie apsaimniekošanas scenāriji.
Pamatojoties uz situācijas sākotnējo izpēti, Iniciatīvas partneri NGI un NIVA norāda uz nepieciešamību veikt atlikušo Karostas kanāla gultnes piesārņoto areālu, kurus raksturo augstākā piesārņoto vielu koncentrācija, likvidēšanu. Tā rezultātā sanācijas darbu noslēdzošās fāzes ietvaros, izņemot no Karostas kanāla gultnes papildus 100 000 m3 vēsturiski piesārņoto nogulumu, no Karostas kanāla vides tiktu izņemtas līdz 196 tonnām bīstamo ķīmisko vielu.
Savukārt, izvērtējot potenciālās attīstības alternatīvas, kuru īstenošana nodrošina deponēšanas vietā noguldīto piesārņoto nogulumu siltumnīcefekta gāzu un bīstamo vielu emisiju samazinājumu, vislabāko atdevi uzrāda alternatīvas, kura paredz papildus 60 cm bieza piesārņojošos nogulumus izolējoša slāņa izveidi, īstenošana.
Strādājam kopā zaļai Eiropai!
Projekts tiek finansēts Norvēģijas finanšu instrumenta 2014.–2021.gada perioda programmas “Klimata pārmaiņu mazināšana, pielāgošanās tām un vide” ietvaros. Projekta kopējās izmaksas ir 264 500,00 EUR, no kurām 264 500,00 EUR ir Norvēģijas finanšu instrumenta finansējums.